2010. június 7., hétfő

Dutch welcome course in Utrecht

5 napos intenzív holland nyelvi kurzuson vettünk rész Utrechtben. B. munkáltatója szervezte, neki a részvétel amolyan "ajánlottan kötelező" volt, de én is mehettem vele tanulni! :D
A kurzus minden nap 10-16 -ig tartott, amibe egy ebédszünet, esetleg rövidke kávészünet tartozott. Viszont, mivel én korábban nekiálltam itthon hollandot tanulni, így alapjába véve nem volt túl sok új dolgot hallottam.
A kiejtés szempontjából volt a leghasznosabb. Kiderült, bizonyos szabályok a hangokra vonatkozóan még a tanárok között is megoszlanak..:D

A holland nyelvtanulás mellett ismerkedtünk kicsit a kultúrájukkal, ünnepekkel- ők is festenek tojást húsvétkor, és az anyáknapját május 2.hétvégéjén ünneplik.
A himnuszukat is meghallgattuk. Aminek az első és a hatodik versszakát éneklik. A második sor kicsit furcsa:- nyers magyar fordítása:
Wilhelmus vagyok én
Nassauból, német vérből...

Ami érdekes, szinte már relytéjes az a 'német' szó. Az eredeti szövegben: 'Duytschen', az átírtban: 'Duitsen'. Hollandul a 'német': 'Duits', a 'holland': 'Diets'. A különbség nem túl nagy. A szakértők szerint nem egyértelmű a Duytschen szót pontosan mire is használták. Állítólag a korabeli írásokból nem derül ki...furcsa...

Két aranyos történet a II.világháborúból, amit a tanárunk mesélt:
1. Az a bizonyos mondat akkor hangzott el, amikor világháború alatt a holland kormány száműzetésben volt Londonban.
"The only real man among the governments in exile." Churchill mondta Wilhelmina-ról, a holland királynőről, akinek valóban férfias kiállása volt.

2.A holland kormány tagjai a II.világháború alatt angolul még nem beszéltek jól. Akkoriban főleg németül tudtak.
Churchill az egyik holland kormánytagnak: - Spring is in the air!
A holland válasza: - Why should I?
Segítség: 'springen' hollandul ugrálni -> spring=ugorj, 'is' egy holland kötőszóra hasonlít, a mondat többi része ugyanaz hollandul is (kiejtve).

A csoport egyébként volt brazil, tanzániai, orosz, török, kanadai, kanadai-portugál, kínai, finn, 2 olasz állampolgárságú is. Színes társaság volt, nagyon vegyes nyelvtudással. :D

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése