2010. augusztus 11., szerda

A lecsóm

Magyar lecsó, holland módra

A napokban lecsófőzésre adtam a fejem. Szaktudásom, tapasztalatom magyar ételek elkészítése terén finoman szólva kicsikét hiányos.
Vagyis ez az első alkalom, hogy lecsót csinálok. Visszautazásunk előtt megmaradt pár szem paprika (otthoni, tv, zöldes színű) - főzés előtt lemértem, csak a kiváncsiság kedvéért: kb 30 dkg-t nyomott az pár aprócska darab -, mivel kidobni nem akartuk (sem akkor, sem később, hazautazásunkor), így magunkkal hoztuk. Ennek örömére kitaláltam, lecsót főzők! :D
Nos, mellé még vettünk paradicsomot, kaliforniai paprikát - itt csak ilyet lehet kapni -. Hagyma, és kolbász volt otthon. A kolbászkánk amúgy főzésre ítéltetett már - nagyon összeszáradt, ízre sem volt a legjobb már (kellemetlen utóízt hagyott maga után), tehát pont kapóra jött a hagymás-paprikás-paradicsomos hami.
Interneten a mindmegette.hu -n gyorsan megnéztem hogy is álljak neki, a zöldséghámozást, aprítást leszámítva.
Mivel minden recept azzal kezdte: "vágjuk apró kockára a hagymát, majd olajon fonnyasszuk, süssük....stb.", tárcsáztam anyukámat. Épp hazaért a munkából. Megkérdeztem ő hogy is csinálja e finom étket, ugyanis nálunk sose apró kocka a hagyma, karikára van vágva......
Apróságnak tűnnek ezek a különbségek egy gyakorlottabb szakácsnak, de nekem sokszor jutnak eszembe amolyan butuska, keresztkérdések. Ezek egy részére főzés közben választ kapok. (itt pl.: kell-e vizet önteni a zöldségekhez?...)
Anyukám készségesen elmondta, ő a paprikát, paradicsomot, hagymát olajon összesüti.
A paradicsom meghámozása gyerekjáték volt - korábban már hámoztam paradicsomot: bevágom egy picit őket, majd forró vízbe beteszem, amikor a héja megpödrődik kicsikét a bevágásnál, kiveszem, majd lehúzom a héja, esetleg egy kis hideg víz segít az égési sérülések ellen. -
Anyukám még óva intett a szabad kézzel való paradicsom-kivételtől. Nos, ez speciel eszembe se jutott. :D
Nem mértem le semmit, a paradicsomot majdnem fél kg-t vettünk, ahhoz tudtam viszonyítani. - Interneten kb. 1-1 kg paradicsom - paprika arányt állapítottak meg 4 főre, ebből saccoltam be a mennyiségeket....- Összevágtam mindent, olajat tettem a kis (2L-es) lábosunkba, majd beleöntöttem minden apró zöldet.
Öntöttem volna, ha belefért volna. Épphogy, kis híja volt. De nem. Kicsit vártam, amíg összeesett a lábosban a dolog, aztán öntöttem hozzá a maradékot.
Nos, egy-két megjegyzendő dolog, ha az ember kaliforniai paprikából csinál lecsót, mert épp csak ez akad:
Vastag a húsa, sok a leve. - Ezekből adódik, hogy nem sütöttem, hanem inkább főztem a saját levükben őket. És a végére maga a látvány más lett. Nem csúnya, nem ronda, csak furcsa, idegen. Minden megfőtt, picire összesett, vékonyka lett, kivéve a nagy, színes kalifornia paprikadarabkákat. Ők mit sem vesztettek méretükből, állagukból. Megkóstóltam, megfőttek. Csak hát azért mégis....
Jaa, közben csak sóztam, semmi vizet nem adtam hozzá (ha akartam volna, sem tudtam volna hozzáönteni egy cseppet sem...). Híg lett kicsit, de B. azt mondta nem kér bele tojást, rízs meg nem volt otthon....
Így maradt a holland barna, tosztkenyér.
És nagyon-nagyon finom lett! Csak a kinézetével nem békéltem meg még most sem.....:D


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése