2010. augusztus 27., péntek

SAIL 2010

Nagy tengerészeti fesztivál Amszterdamban

Erről is 1-2 nappal a kezdete előtt hallottunk. Jelentőségét közben fogtuk csak fel.
5 évente a világ minden tájáról érkeznek hajók, és 3-4 napig a belvárosban mindenfelé helyes tengerészekkel, matrózokkal lehet találkozni. A kikötő, az öböl ezidőtájt gyakorlatilag teljesen megtelik vizijárművekkel. Ami él és mozog, és a vizen közlekedhethet az ilyenkor ott van, hogy megmutassa magát, ünnepeljen a többiekkel.
Egy látványos felvonulással kezdődik az egész fesztivál, majd ennek folytatásaként minden nap róják a köröket az öbölben, a fedélzetükön tele bulizó utasokkal. Minden estét kisebb tűzijátékkal zárnak el. Ebből láttuk mi is a péntekit. (aug.20)
Van csónak, motorcsónak, vitorlás, kicsi, nagy, mindenféle. Az úgynevezett "tall ship"-ek (magas vitorlások) is tiszteletüket teszik e jeles eseményen, és ki is állnak a nagyközönség elé. Átalakulnak múzeummá pár napra a kikőtőben: mindent a szemnek, semmit a kéznek elv van érvényben csodálásuk közben.
Az egyiken mi is fent voltunk körülénézni, Mir nevű orosz vitorlás fedélzetét jártuk be. Hatalmas, és rengeteg kötél van. Matróz legyen a talpán aki nem keveri össze őket. :D
A vízen kialakult dugóra is remek rálátásunk volt. Mindenki halál nyugalommal viselte a várakozást. Ettek, ittak, zenéltek, táncoltak, buliztak, és mindig volt valaki a csónakban aki figyelt az ütközések elkerülésére, és ellökte vagy a saját, vagy a másik csónákját.
A nagy tömeg egy előre kijelölt úton hömpölygött előre a kikötőben, majd át a szigetekre. Végig magas vitorlák kísérték utunkat, nomeg pár hot-dog- , és fagyiárus.
A szigeten két hadihajót, egy tengeralattjárót is megnézhettünk volna ha időben érkezünk. 10-16h-ig óráig álltak nyitva a jáművek az érdeklődők előtt. Mi kb. 13.30kor indultunk otthonról...És szinte mindenhol végeláthatalan sorok kanyarogtak a fedélzetre vezető lépcső előtt. :( Így csak kívülről mérgettük, nézegettük az ormotlan, szürke hajókat.
Később egy sajtkostólásért eladtuk magunkat. Amolyan reklám kép készült rólunk. :D Ha jól értettük a kép egy sorsoláson vesz részt. Mindenesetre ha nyernénk, kiértesítenek. :D
A nagyszínpad előtt még kicsit hallgattuk a műsort, majd lassan hazabattyogtunk. Én rögtön bedőltem az ágyba, és elaludtam. :D Érdekes, de egyben elég is volt ennyi a hajókból. :D

A szervezésről: csillagos ötös kapnak! Profi munkát végeztek.
1. ki volt rendesen táblázva az odavezető út
2. már a belvárosban sok "információs" emberke osztogatott programfüzetet, térképet
3. a forgalom teljesen el lett terelve, elég biciklitárolót tettek ki
4. erős rendőri jelenlét: rengeteg biztonsági őr, lovas-, gyalogos-, motorosrendőr - A biztonsági őrök még a helyes közlekedési irányra is fegyeltek. Az szembeforgalmat más utcába terelték át
5. egységes kaja, ital standok a fesztivál helyszínén, azonos, türhető áron
6. tiszta, rendezett wc-k: egy nagyobb elkerített területen belül voltak rendes angol wc-k, piszuárok, külön helyen csapok - Persze mindez szappannal, vízzel, wc-papírral. Folyamatosan töltötték a papírt, tisztították a mellékhelységet. Mindez 50 centért.
7. kompnál a várakozási időt folyamatosan kiírták nagy fényújságra
8. most volt kuka is - igaz lehetett volna többet is kitenni, de közben diákok szedték a szemetet, tehát tiszta volt minden





Egy kis SAIL-történelem: Először 1975-ben, Amszterdam fennállásának 700. születésnapjára hívtak meg "tall ship"-ket. A sikerre való tekintettel többször is megrendezték, majd hagyomány lett a világszinvonalban is jelentős tengerészeti eseményből.
A 2005-ben megrendezett SAIL-en 2-3 millió látógató, és 8000 hajócska (csónak is) vett részt. Ebből 50 "tall ships", ami legalább 3 árbóccal rendelkezik, 21 közülök eredeti definíció szerinti nagy-vitorlás.
Ezenkívül ~600 más történelmi- , néhány száz eredeti vitorlás, gőzhajó, 2000 féle-fajta hajó ünnepelt a SAIL-en. Persze ezek a 2005-is adatok. Az idei évre vonatkozót még nem találtam.

i., Wikipédián közben frissítették a 2005-ös adatokat, 2010-esre. Idén 1,5 millió látogató volt, hajós számadatok nincsenek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése